Mobilya sektörü tasarım ağırlıklı yatırımlarla büyürken, dünya mobilya ihracatındaki payanı da arttırdı. Yılı 2.6 milyar dolarlık ihracatla kapamaya hazırlanan Türk mobilya üreticileri, en çok ihracat yapan ülkeler arasında 3 basamak birden yükselerek 12’inci sıraya yerleşti.
Türkiye’nin mobilya sektörü ihracatı 2.6 milyar dolara ulaştı. Sektör tasarım ağırlıklı yatırımlara hız verirken, en çok ihracat yapan ülkeler sıralamasında da 12’nci oldu. Sektörün 2016 yılında da büyüyeceğini anlatan Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Mobilya Sektör Meclis Başkanı Davut Doğan, “Türkiye’de, çoğu küçük atölyelerden oluşan 65 bin civarında mobilya imalat ve satış noktası olduğu kabul ediliyor. 2015’teki büyümenin 2016’da hızlanacağım umuyoruz” dedi.
MOBİLYA ÜLKESİ OLDUK
Türkiye’de 61 ilde üretim gerçekleştiren mobilya sektöründe uzun yıllar geleneksel üretimin hakim olduğunu anlatan Davut Doğan, şöyle devam etti: “Son yıllarda ise geleneksel yapıdan çıkıp, endüstriyel üretime yöneliş dikkat çekiyor. Endüstriyel üretimle birlikte özellikle 2000’li yıllardan itibaren markalaşmaya yönelen sektörde, zincir mağazalarla birlikte mobilya perakendesi güçlendi. Bugün itibariyle mobilya üretiminde 500 binin üzerinde istihdam sağlanıyor. Buna mobilya perakendesini de kattığımızda istihdamın boyutları daha da büyüyor. Bu göstergeler de Türkiye’nin bir mobilya ülkesi olduğunu ortaya koyuyor.”
12 MARKAYA DESTEK
Dünya mobilya ticareti üstesinde yüzde 1.5 pay sahibi olan Türkiye’nin bu sektörde 10 yıldır istikrarlı bir büyüme sergilediğini anlatan Davut Doğan, şöyle konuştu: “Komşu ülkelerdeki krizlere ve geçen yıldan beri yaşanan seçim atmosferine rağmen sektörün ihracattaki başarısı sürüyor. Mobüya sektörü hammadde dahil büyük oranda iç dinamiklerle var olan bir sektör olması nedeniyle de dış ticaret açığı değil, fazlası veriyor. Özellikle cari açık problemi yaşayan Türkiye açısından sektörün bu durumunun çok önemsenmesi gerektiği kanaatindeyiz. Ekonomi Bakanlığı’nın ihracatı arttırmak ve sürdürülebilir bir büyümeye katkı sağlamak amacıyla başlattığı Turquafity programı, sunduğu destekler ile mobilya sektörünün gelişmesine katkı sağlıyor. Mobilya sektöründen 12 marka, Turquality destek programı ve marka destek programı kapsamında destekleniyor.”
IRAK İLK SIRADA
Sektörün ihracatta önemli atılımlar yaptığını dile getiren Davut Doğan, “Türkiye Mobilya Sanayirileri Derneği tarafından açıklanan 2015 yümın ilk yarı ihracat rakamlarına göre, sektör 1.1 müyar dolar ihracat gerçekleştirdi. Bu ihracat rakamıyla Türkiye mobilya sektörü, dünyada mobilya ihracatı yapan ülkeler arasında 2014 yılında 15’inci sıradayken bu yıl üç sıra birden yükselerek 12’inci sıraya yerleşti. Türkiye’nin ihracatının yoğunlukla Avrupa’ya, komşu ülkelere ve Ortadoğu’ya olduğu görülüyor. 2015’in ilk yarısmda Türkiye’nin en çok ihracat yaptığı ülkelerin başında yüzde 21.9’la Irak geliyor. Sektörün bu yılı 2.6 müyar dolarlık ihracat ile kapatmasını bekliyoruz.”
YÜZDE 70’İ CADDE MAĞAZALARINDA SATILIYOR
Mobilya ihtiyacına olan talebin hızla arttığını dile getiren Davut Doğan, “Genç nüfus, kentleşme ve konutlaşma faktörü sektörü büyütüyor. Son yularda Türkiye’de gayrimenkul sektöründe yaşanan hareketlüik mobüya alımlarına yansıdığı gibi, iç pazarın da büyümesini sağlıyor. İç pazarın büyümesini sağlayacak bir diğer etki de 9 aylık taksit sınırının 12 aya çıkanlması oldu. Mobüya ortalamada 7 ila 10 yü arasında, uzun süreü kullanılan bü ürün. TaksiÜi satışların bir takım kısıtlarla önlenmesi yerine, piyasa şartlarının etkin çalıştırılması, hem sorunların çözülmesinde hem de tüketicilerin finansman olanaklarının gelişmesinde etkili olacaktır. Mobilya satışlarının yüzde 70’i ana caddelerdeki mobüya mağazalarmda gerçekleşiyor. 9 ay taksit sınırlaması kayıt dışına iten bir etki oluşturuyordu. 12 taksit sayesinde satışlar artacak” dedi.
KAPASİTE KULLANIMI ORANI ARTMALI
Türkiye’nin mobilya üretiminde güçlü bir ülke olduğunu anlatan Davut Doğan, “Bu anlamda büyük bir kapasiteye sahip. Bugün özellikle Ortadoğu ve Rusya pazarlarındaki sorunlar, ihracatta beklenen büyümeyi engeUedi. Seçimler nedeniyle yaşanan sorunların da etkisiyle iç pazarda da beklenen büyüme 2015 yılında gerçekleştüüemedi. Ayrıca sektörün tam kapasite ile çalışamamasının nedenleri arasında organizasyonel zafiyetler başta olmak üzere, tasarım ve markalaşma eksikleri, tamum eksikliği, kalifiye iş gücü eksiküği, finansman, nitelikli yerü hammadde yetersizliği, çok sayıda küçük aktörün olması gibi sorunlar yer alıyor. Bugün itibariyle sektörün üretim kapasitesinin ancak yüzde 70’ini değerlendirebildiği görülüyor” diye konuştu.